Az ingatlanjogi ügyek kiemelt pontosságot és szakértelmet igényelnek. Dr. Petrik Péter ügyvéd több évtizedes tapasztalattal segíti ügyfeleit Budapesten, legyen szó adásvételi, ajándékozási vagy bérleti szerződésekről, földhivatali ügyintézésről vagy kapcsolódó adó- és illetékjogi tanácsadásról.
Ingatlan adásvételi szerződés szerkesztése
Teljes körű szerződéskészítés
Tulajdoni lap és jogi helyzet ellenőrzése
Földhivatali benyújtás
Bérleti és bérbeadási szerződések
Lakás, iroda, üzlethelyiség bérbeadása
Felmondások jogi háttere
Ajándékozási szerződések
Hozzátartozók közötti ingatlan-átruházás
Adózási vonatkozások
Ingatlanon alapított egyéb jogok
Haszonélvezet, jelzálog, elővásárlási jog
Földhivatali képviselet
Elektronikus beadás
Képviselet teljes körű ügyintézéssel
Illeték- és adójogi tanácsadás
Előzetes költségbecslés
Egyedi esetek kezelése
Az ügyvéd biztosítja, hogy az adásvételi szerződés jogilag helyes, minden szükséges feltételt tartalmaz, és megfelel a hatályos magyar jogszabályoknak. Ellenőrzi a tulajdoni lapot, kezeli a földhivatali ügyintézést, és segít elkerülni a későbbi jogi vitákat.
A teljes körű szerződéskészítés során az ügyvéd összegyűjti a szükséges dokumentumokat, ellenőrzi az ingatlan jogi helyzetét, elkészíti a szerződést, és koordinálja a földhivatali benyújtást. Az ügyvéd a feleket is képviselheti az aláírás és az ügyintézés során.
A tulajdoni lap ellenőrzése során az ügyvéd megvizsgálja az ingatlan jogi státuszát, például terhelések (jelzálog, haszonélvezet) meglétét, tulajdonosok kilétét és az ingatlan adatait. Ez biztosítja, hogy az ügylet biztonságos legyen.
Az ügyvéd lakás, iroda vagy üzlethelyiség bérbeadásához készíthet bérleti szerződést, amely tartalmazza a bérleti díjat, a felmondási feltételeket és a felek jogait, kötelezettségeit. A szerződés testreszabható az ügyfél igényei szerint.
A felmondás során fontos a szerződésben rögzített felmondási idő és feltételek betartása. Ügyvéd segítségével elkerülhetőek a jogsértések, például a nem megfelelő értesítési forma vagy a bérlő jogainak figyelmen kívül hagyása.
Az ajándékozási szerződés ingatlan vagy más vagyontárgy ingyenes átruházására szolgál, gyakran hozzátartozók között. Az ügyvéd biztosítja, hogy a szerződés megfeleljen a jogszabályoknak, és kezelheti a földhivatali bejegyzést.
Hozzátartozók közötti átruházás (pl. ajándékozás vagy adásvétel) esetén az ügyvéd elkészíti a szerződést, ellenőrzi az adózási következményeket (pl. illetékmentesség), és intézi a földhivatali bejegyzést.
Az ingatlanjogi ügyekhez szükséges dokumentumok az ügy típusától függenek (pl. adásvétel, ajándékozás, bérlet). Általában kérik: személyazonosító okmányok (személyi igazolvány, lakcímkártya), tulajdoni lap, adásvételi vagy bérleti szerződés tervezete, energetikai tanúsítvány (adásvétel esetén), és adott esetben meghatalmazás. Az ügyvéd pontos listát ad az ügyfél konkrét ügye alapján.
Az ügyvéd a tranzakció típusa (pl. adásvétel, ajándékozás) és az ingatlan értéke alapján becsüli meg az illetékeket, adókat és ügyvédi díjakat, így az ügyfél előre láthatja a költségeket.
Egyedi esetekben (pl. vitatott tulajdonjog, öröklési ügyek) az ügyvéd alapos jogi elemzést végez, testreszabott megoldásokat kínál, és képviseli az ügyfelet a hatóságok előtt.
A haszonélvezet lehetővé teszi, hogy valaki használja az ingatlant vagy annak hasznait szedje (pl. bérleti díjat). Törlése ügyvéd által készített megállapodással és földhivatali bejegyzéssel történhet.
Az egyéb jogok közé tartozik például a haszonélvezet (amikor valaki használhatja az ingatlant), a jelzálog (hitelbiztosíték) vagy az elővásárlási jog. Ezek bejegyzéséhez ügyvédi közreműködés szükséges.
A teljes körű ügyintézés magában foglalja a dokumentumok előkészítését, a szerződés benyújtását, a földhivatali kommunikációt és a bejegyzések nyomon követését, így az ügyfélnek nem kell külön ügyintézése.
Az ügyvéd segít az illetékek (pl. vagyonszerzési illeték) és adók (pl. SZJA) kiszámításában, kedvezmények igénybevételében, valamint az adóbevallási kötelezettségek teljesítésében.
Ingatlan adásvétel, ajándékozás vagy bérbeadás során illeték- és adókötelezettségek (pl. SZJA, illetékkedvezmények) léphetnek fel. Az ügyvéd előzetes költségbecslést és tanácsadást nyújt az optimális adózási stratégiához.